Δευτέρα 13 Μαρτίου 2017

Συνεχίζουμε να Προτείνουμε!

Ως ΠΑΣΠ Ναυπηγών ΕΜΠ, καταθέσαμε την προηγούμενη εβδομάδα  έξι προτάσεις που στοχεύουν στη βελτίωση και την ελάφρυνση του βεβαρημένου προγράμματος σπουδών της σχολής μας, ώστε να αντιμετωπιστούν αδυναμίες του και να γίνει πιο φιλικό προς τους φοιτητές.



Αναλυτικά οι προτάσεις μας επί των μαθημάτων:

Εισαγωγή στον προγραμματσμό με MATLAB: Μέχρι σήμερα η διδασκαλία του μαθήματος καθώς και οι ενδιάμεσες εξετάσεις πραγματοποιούνται στο κτίριο κεντρικού υπολογιστή με κάθε φοιτητή να έχει στην διάθεσή του έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ωστόσο η τελική εξέταση του μαθήματος πραγματοποιείται χειρόγραφα, σε αντίθεση με τη μέθοδο χρήσης Η/Υ κατά τη διδασκαλία του μαθήματος. Ο προγραμματισμός, ως επιστήμη, απαιτεί την συγγραφή και την εκτέλεση προγραμμάτων και κωδίκων σε Η/Υ με απαιτήσεις τόσο στο λογικό όσο και στο συντακτικό μέρος. Η χειρόγραφη εξέταση του μαθήματος με εστίαση κυρίως στο συντακτικό μέρος και στο αν «τρέχει» το πρόγραμμα, δε συνάδει με τη φύση του προγραμματισμού. Είναι ανάγκη να ελέγχεται η συνολική εικόνα κάθε γραπτού και η αποτύπωση της απαιτούμενης προγραμματιστικής λογικής από τον φοιτητή, χωρίς να κρίνεται εξ ολοκλήρου από τη συντακτική ορθότητα του κώδικα ο οποίος μπορεί να παρουσιάζει σχετικά ασήμαντα μικρά λάθη. Άλλωστε, είναι γεγονός, ότι κατά τη χρήση του προγράμματος MATLAB, τόσο για εργασίες μαθημάτων της σχολής, όσο και στην μετέπειτα επαγγελματική ζωή είναι δεδομένη η δοκιμαστική εκτέλεση των προγραμμάτων ώστε να ελέγχεται η σωστή τους λειτουργία. Σε αυτό το πλαίσιο προτείνουμε την εξέταση του μαθήματος είτε εξ ολοκλήρου σε υπολογιστή με την υποβολή ενός αρχείου με τους ζητούμενους κώδικες είτε με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή αλλά με παράδοση των ασκήσεων σε χειρόγραφη μορφή.

FORTRAN και Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός: Η Fortran αποτελεί ένα μάθημα το οποίο ως επί το πλείστον δεν χρησιμεύει ούτε στον φοιτητή ούτε στον επαγγελματία Ναυπηγό παρά μόνο εάν αυτός επιλέξει να ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα. Επομένως, επιβαρύνει περαιτέρω το Πρόγραμμα Σπουδών της σχολής χωρίς να παρέχει γνώσεις απαραίτητες για το επάγγελμα του Ναυπηγού. Προτείνουμε τη μεταφορά του από τον βασικό κορμό των μαθημάτων στα μαθήματα επιλογής του 8ου εξαμήνου ώστε να υπάρχει η ευχέρεια για όποιον επιθυμεί να ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα να το διδαχθεί, χωρίς να γίνεται υποχρεωτικό για το σύνολο των φοιτητών. Συνέπεια όμως αυτής της αλλαγής θα είναι μια σημαντική ανισορροπία μεταξύ των μαθημάτων του 1ου και του 2ου εξαμήνου χρήζοντας πιθανόν αναγκαία τη μεταφορά ενός μαθήματος από το 1ο στο 2ο εξάμηνο.

2ο έτος

Εργαστηριακή Φυσική: Στα πλαίσια ελάφρυνσης του Προγράμματος Σπουδών της σχολής και του φόρτου εργασίας του 3ου εξαμήνου θεωρούμε ότι το συγκεκριμένο μάθημα θα μπορούσε να καταργηθεί και τα απαραίτητα εργαστήρια να ενσωματωθούν στην ύλη της Φυσικής Ι και ΙΙ με παράδοση των εκάστοτε αναφορών εργαστηρίου από τους φοιτητές. Επιπρόσθετα, είναι αναγκαίο να ενταχθεί με κάποια μορφή στο πρόγραμμα σπουδών το θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος της Εργαστηριακής Φυσικής (θεωρία σφαλμάτων). Ενδεικτικά αναφέρουμε το μάθημα της Φυσικής Ι, όπου θα μπορούσε να αποτελεί κομμάτι διδασκαλίας κατά τις πρώτες εβδομάδες μαθημάτων.

Μηχανική Παραμορφώσιμου Στερεού ΙΙ: Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο τα θέματα της τελικής εξέτασης του μαθήματος να είναι δυσανάλογα και μη αντιπροσωπευτικά των ασκήσεων που έχουν λυθεί και επεξηγηθεί κατά την διάρκεια της διδασκαλίας στο εξάμηνο. Αυτό το πρόβλημα καθίσταται ακόμη πιο σημαντικό από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μάθημα εμπεριέχει πλήθος προαπαιτούμενων γνώσεων για μαθήματα επόμενων εξαμήνων. Προτείνουμε λοιπόν, την αύξηση του πλήθους των ασκήσεων που λύνονται εντός του αμφιθεάτρου (πρακτικές εφαρμογές), αλλά παράλληλα αυτές να είναι αντιπροσωπευτικές των απαιτήσεων της εξέτασης, δίχως να παραλείπεται, φυσικά, η δυνατότητα του διδάσκοντα σε αυτή να αυξήσει τις απαιτήσεις του για την επίτευξη μεγαλύτερων βαθμολογιών.

4ο έτος

Εγκαταστάσεις πρόωσης: Το εν λόγω μάθημα δε συνοδεύεται από κάποιο σύγγραμμα είτε από τις εκδόσεις ΕΜΠ, είτε από το σύστημα του Ευδόξου. Ωστόσο, ο καθηγητής προτείνει ένα σχετικό σύγγραμμα («Ναυτικές Μηχανές» Ιωάννης Π. Ιωαννίδης) το οποίο θα θέλαμε να παρέχεται μέσω του συστήματος του Ευδόξου. Επιπλέον, θα μπορούσαν να παρέχονται στους φοιτητές σε έντυπη μορφή από τις εκδόσεις ΕΜΠ οι σημειώσεις του μαθήματος που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του εργαστηρίου Ναυτικής Μηχανολογίας.

Δυναμική και ταλαντώσεις μηχανημάτων και αξονικών συστημάτων πλοίου: Το σύγγραμμα του συγκεκριμένου μαθήματος παρέχεται από τις εκδόσεις ΕΜΠ, αλλά είναι σε χειρόγραφη μορφή, γεγονός που το κάνει δυσανάγνωστο και δυσνόητο. Χρειάζεται λοιπόν η εκ νέου σύνταξη ή ανανέωση του εν λόγω συγγράμματος προκειμένου να είναι χρηστικό για τους φοιτητές.

Επιπλέον Προτάσεις

Στα πλαίσια του περαιτέρω εκσυγχρονισμού της σχολής έχουμε καταθέσει ακόμα δύο σημαντικές προτάσεις αναφορικά με τη διάρθρωση του προγράμματος σπουδών και την κατάρτιση των φοιτητών.

Αφενός προτείνουμε τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας όπου θα περιγράφονται τα διαθέσιμα θέματα των διπλωματικών εργασιών, ενώ θα καταγράφονται και οι επιβλέποντες καθηγητές, ώστε οι φοιτητές να μπορούν να προσανατολιστούν καλύτερα σε ό,τι τους ενδιαφέρει. Και αφετέρου θεωρούμε καταλυτική τη διενέργεια σεμιναρίου σχετικά με την εκπόνηση και την παρουσίαση εργασιών ή ακόμα και ένταξη του εν λόγω αντικειμένου υπό κάποια μορφή στο πρόγραμμα σπουδών, ώστε να βοηθήσει τους φοιτητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τόσο σε εργασίες μαθημάτων εντός της σχολής, όσο και στις μετέπειτα ακαδημαϊκές ή και επαγγελματικές απαιτήσεις.

Τέλος, σχετικά με το ΘΕΜΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΠΛΟΙΟΥ, θεωρούμε πως ο φόρτος εργασίας που συνοδεύει την εκπόνηση του θέματος δεν μπορεί να αντιστοιχεί σε ένα μόνο μάθημα και προτείνουμε να υπολογίζεται ως ποσοστό (10%) επί του συνολικού βαθμού του πτυχίου, όπου το υπόλοιπο 70% και 20% θα προκύπτει από το σύνολο των μαθημάτων της σχολής και από το βαθμό της διπλωματικής εργασίας αντίστοιχα.