Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Επαγγελματικά Δικαιώματα και προϋποθέσεις απόκτησης διπλώματος του 3ου Μηχανικού

Είναι γεγονός πως το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων που αποκτά κάθε απόφοιτος της σχολής μας, αλλά και ευρύτερα όλων των σχολών του Πολυτεχνείου και κάθε πολυτεχνικής σχολής ανά την Ελλάδα, αποτελεί ένα αρκετά πολύπλοκο ζήτημα. Ο κάθε κλάδος μηχανικών διεκδικεί συνεχώς όλο και περισσότερα επαγγελματικά δικαιώματα προκειμένου να έχει το μεγαλύτερο δυνατό εύρος στην αγορά εργασίας.
Από την πλευρά μας, ως ΠΑΣΠ ΕΜΠ, θεωρούμε πως υπάρχουν δύο βασικοί άξονες, σύμφωνα με τους οποίους θα πρέπει να καθορίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών, ανάλογα με τον κλάδο τους. Καταρχάς, στα επαγγελματικά δικαιώματα θα πρέπει να αποτυπώνεται ουσιαστικά το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών που παρακολούθησε και ολοκλήρωσε ο κάθε απόφοιτος μηχανικός πολυτεχνείου ή πολυτεχνικής σχολής, λαμβάνοντας υπόψιν τα μαθήματα, τα εργαστήρια, την πρακτική άσκηση και οτιδήποτε άλλο περιλαμβάνεται σε αυτό. Επιπλέον, θα πρέπει να διασφαλίζεται ο ενιαίος και αδιάσπαστος χαρακτήρας του πτυχίου που αποκομίζει ένας απόφοιτος μηχανικός, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα δημιουργίας αποφοίτων πολλών ταχυτήτων με διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά και προκειμένου να εξασφαλίζονται οι συλλογικές διεκδικήσεις από τους εκάστοτε κλάδους μηχανικών, στη βάση ενός ενιαίου πτυχίου.
Ειδικότερα, η σχολή των Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών, ως η μόνη σχολή στην Ελλάδα με το συγκεκριμένο αντικείμενο, δημιουργεί αποφοίτους ικανούς να στελεχώσουν θέσεις εργασίας σε όλους τους τομείς της ναυτιλίας, από την ναυπήγηση ενός πλοίου έως και το σύνολο των εργασιών που ακολουθούν την όλη πορεία και ζωή αυτού, απόρροια του πολυσύνθετου προγράμματος σπουδών της. Παράλληλα, βάσει του προγράμματος σπουδών, ένας απόφοιτος ναυπηγός μηχανολόγος μηχανικός καλύπτει επαρκώς τις απαιτήσεις για την απασχόληση ως μηχανολόγος μηχανικός, με περαιτέρω ειδίκευση βέβαια στο κομμάτι της ναυτικής μηχανολογίας, γεγονός που ολοκληρώνει το αρκετά ευρύ φάσμα των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων.
Ωστόσο, τον Οκτώβρη του 2014, υπήρξαν τροποποιήσεις στη νομοθεσία βάσει του Προεδρικού Διατάγματος 141/2014, αντικατάσταση του Προεδρικού Διατάγματος 243/1198, όπου αναλύονται οι «Προϋποθέσεις απόκτησης αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας και δικαιώματα υπηρεσίας στα πλοία». Με βάση την προηγούμενη νομοθεσία, ένας απόφοιτος ναυπηγός μηχανολόγος μηχανικός, όπως επίσης και απόφοιτοι ηλεκτρολόγοι και μηχανολόγοι μηχανικοί, δικαιούταν να εργαστούν ως τρίτοι μηχανικοί στις θέσεις του εμπορικού ναυτικού, μετά από έξι μήνες ναυτικής εμπειρίας ως δόκιμοι πάνω σε πλοίο. Πλέον, και με την ισχύουσα νομοθεσία, ένας απόφοιτος ναυπηγός αδυνατεί να εργαστεί ως τρίτος μηχανικός, ενώ στον αντίποδα οι ηλεκτρολόγοι και οι μηχανολόγοι μηχανικοί διατηρούν το συγκεκριμένο δικαίωμα. Θεωρούμε απαράδεκτη την τροποποίηση αυτή, καθώς θεωρούμε πως το συγκεκριμένο δικαίωμα εμπίπτει καθαρά στη δικαιοδοσία ενός ναυπηγού μηχανολόγου μηχανικού, την ώρα μάλιστα που ασχολούμαστε εκτενώς με το κομμάτι της ναυτικής μηχανολογίας, όπως αυτό απορρέει από το πρόγραμμα σπουδών μας.
Αντιλαμβανόμενοι την σπουδαιότητα του συγκεκριμένου ζητήματος και πως μας πλήττει ως εν δυνάμει ναυπηγούς μηχανολόγους μηχανικούς, κρίνουμε απαράδεκτη τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση και στη βάση της απόφασης του Φοιτητικού μας Συλλόγου καλούμε όλους να συμμετάσχουν στην παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Ναυτιλίας την Τετάρτη 16/12 στις 12:30, ώστε να διεκδικήσουμε την επαναφορά της εξάμηνης θητείας ως δόκιμος αλλά και φυσικά την ενσωμάτωση των ναυπηγών μηχανολόγων μηχανικών στη δυνατότητα απόκτησης του διπλώματος του 3ου μηχανικού του εμπορικού ναυτικού με τους όρους που προϋπήρχε.

ΠΑΣΠ ΝΑΥΠΗΓΩΝ ΕΜΠ